Den riktige drikken: Ideell tørstløsning på varme dager

Endelig sommer, sol og tid til å svette! På varme dager bør du ikke spare på drikke: mineralvann, drikkevann, usøtet urte- og fruktte og fruktjuice og fruktjuicepritzere er ideelle forfriskninger for å kompensere for væsketap og for å holde mineralbalansen i balanse. Hvem tar ikke hensyn til et rikelig væskeinntak i sommertemperaturer, organismen spiller etter en kort stund gal. Hodepine og sirkulasjonsproblemer kan da være ubehagelige konsekvenser.

Drikk mer og regelmessig

En og en halv til to liter væske bør være der daglig for å holde kroppens vannbalanse i balanse. Men på varme dager eller under anstrengende trening trenger kroppen mer: avhengig av kroppsstørrelse og aktivitet, kan væskebehovet øke tre til fire ganger. Vanlig drikking er viktig for å erstatte mineraler utskilt under svette. Det er best å starte dagen med et stort glass vann fra springen for å gjøre opp for det nattlige svette. Deretter drikker du regelmessig hele dagen, helst før tørst og munnen er tørr. Vanlig fuktighet forhindrer hodepine, svimmelhet og sirkulasjonsproblemer.

Hvilke drikker er gode tørstslokkere?

Vann er en enkel og godt tilgjengelig tørstkjøler. Om det fortsatt er vann fra springen eller heller et mineralvann med eller uten karbonsyre, sluk tørsten, er det et spørsmål om smak. Aromatisk krydre trykk og mineralvann med noen biter av frukt.Drikkedrikker tjener deres formål hvis de ikke er for søte, men heller surt, lavintensitet og lavt kaloriinnhold. Du kan for eksempel gjøre det ved å blande appelsin eller sitronsaft med vann eller te og drikk det litt kjølt.Urte- og fruktte samt svart og grønn te, fersk mynte eller sitronmelisse er egnet for teblandinger. Grated ingefær gir også vann en forfriskende aroma.Treff for barn: Frys pureed eller helt frisk frukt i isterningsbeholderen. Fruktkubene er ikke bare kule, men sørger også for smak. Frosne bær fra supermarkedet bør ikke brukes til dette. Hvorfor, forklarer vi her.Forfriskende er også en lett fruktjuice spritzer blandet med en del juice og tre eller fire deler vann. En dråpe sirup fra rabarber, elderblomst eller bærfrukter gjør også mineral- eller kranvann til en deilig drink.

Den riktige temperaturen

Hold deg unna iskalde brus: de slår bare tørken din i kort tid og kan også gi ubehag i magen. Som en tommelfingerregel bør drikke ikke være for varmt og ikke for kaldt. Veldig varme drikker øker svette og gir kroppen full fart. Veldig kalde drikker gir kroppen signalet for å generere mer varme og kan belaste sirkulasjonen. Bruk derfor ikke for mye is i drinker for ikke å overkjøle kroppen.

Spis med vann og trene moderat

Vannrike matvarer som melon, agurker, tomater eller jordbær gir også kroppen væske og er spesielt egnet for forbruk i varmen. Aktivt idrettsutøvere mister mellom en halv liter og en og en halv liter væske per time. Dette tapet bør kompenseres ved å regelmessig drikke små mengder under trening. Tips: En liten klype salt eller et høyt mineralinnhold i vannet hjelper i tilfelle av tung svette for å kompensere for saltetapet.