Medieutdanning: Klar for den digitale verden

Spille, chatte, surfe – Internett og digitale medier er alle en del av livet i dag. Dette gjelder også barn og ungdom. For foreldre, spør dette imidlertid spørsmålet: Hvordan bruker jeg avkom til å håndtere disse mediene riktig? Fordi den digitale verden også har farer – fra online mobbing til internettavhengighet. En ekspert forklarer hva foreldrene skal se etter.

Forsiktighet anbefales spesielt hos spedbarn

Men for foreldre oppstår spørsmålet mer og mer: hva og hvor mye smarttelefon og co er bra for barnet mitt og når er det for mye? Tross alt er håndteringen av Internett og mobile enheter en selvfølge i dag og må derfor læres så tidlig som mulig. En tidlig markedsføring av digitale ferdigheter kan bare være gunstig.

På den annen side har bruk av media imidlertid ulempene spesielt med yngre barn. Studier viser at barn som ser på fjernsyn eller bruker tabletter og co i tidlig alder, kan bli mer sannsynlig å oppføre seg senere. Spesielt i en alder av to år utvikler sosial oppførsel nesten utelukkende gjennom samspill med foreldre eller søsken. Det som skjer på en skjerm, derimot, gir nesten ingen dypere spor.Men dette betyr at når et barn i denne alderen tilbringer foran en skjerm i stedet for å spille eller snakke med foreldrene, er det mer spild av tid for deres utvikling. Eksperter anbefaler at barn under to år blir plassert foran TV-apparatet eller digitale enheter så lite som mulig.

Grunnskolebarn: Fremme kompetanse

Situasjonen er annerledes i eldre barn: For dem er det viktig at de utvikler media literacy. Utover det rent tekniske driften av enhetene, må de lære å klassifisere innholdet og dens relevant og meningsfylt å filtrere ut spesielt fra overflod av tilbud. Eksperter anbefaler derfor at foreldre bare for å surfe på begynnelsen med sine barn, eller å bruke spill – og deretter snakke om det de har sett eller spilt. Media skal ikke bare fungere som en “barnevakten”, men er bedre delt som en familie.”Hver familie må selv avgjøre hvordan det avtaler med digitale medier. Men foreldre bør definitivt ta tid for å fremme media literacy av barnet sitt,” råder media ekspert Catherine Ommer av Siemens selskap helseforsikring SBK. “Bare fordi barn er veldig entusiastiske og en rekke representerer dem i den digitale verden av tilbud tilgjengelig, er det viktig å følge dem fra en tidlig alder i både den analoge og digitale verden. Jo yngre barnet er, jo mer foreldre skal hjelpe ham med å navigere i den digitale verden. “

Innstilling av grenser er viktig

Likevel, selv for barn i grunnskolealderen: Ubegrenset surfing eller spilling av skader. “Langsiktige konsekvenser av misbruk av media er hodepine, søvnløshet, tørr og kløende øyne og nærsynthet,” sier Ommer. Det kan også føre til konsentrasjons- og oppmerksomhetsunderskudd og dermed ulemper i skolen.Foreldre bør derfor bestemme varigheten av mediebruk av barna sine på forhånd. Forbunds senter for helseutdanning anbefaler å begrense bruk av TV og datamaskin for 3- til 6-åringer i maksimalt 30 minutter. 7-9 åringer skal bruke maksimalt 45 minutter og 10-12 år maksimalt 60 minutter om dagen foran skjermen. I tillegg er sikkerhetsinnstillingene på enhetene og deres vanlige oppdateringer et must.Men det er også viktig: foreldre skal lede barna deres ved eksempel – og til og med forlate telefonen eller nettbrettet. “Barn trenger foreldrenes oppmerksomhet – de burde sette smarttelefonen til side når de tilbringer tid med barna sine,” anbefaler Ommer. “Det er også nyttig å være enig i at smarttelefonen er dempet under delte måltider og ikke satt på bordet.”